조선시대때 선비들이 10명이 떼로 몰려 다니는 것을 보고 사람들은 이들을 '십선비'라고 칭했다. 선비들이 열 명이 늘 같이 몰려 다니면서 다른 사람에게 지적 '다구리'를 일삼는 것을 '십선비질'이라 했다. 바로 이러한 십선비의 이미지를 AI로 생성하는 프롬프트입니다. 선비들이 떼로 몰려 다니는 것을 보고 그 숫자를 헤아려보니 정확하게 10명이었다. 그래서 '십선비'이다.
십선비 이미지
조선 시대의 유명한 화가 신윤복의 스타일. 조선의 수도 한양의 번화한 거리를 세밀하고 생동감 있게 그린 한국 전통 수채화입니다. 전경에는 오만하고 자랑스러운 선비들이 자중한 스웨거를 들고 활보하며 장면을 지배하고 있습니다. 거리 양쪽에는 정교한 기와집과 다양한 시장 가판대가 있습니다. 선비 바로 뒤에는 선비들을 공개적으로 조롱하며 사회적 해설을 한 층 더하는 평민과 여인들이 보입니다. 그림 스타일은 풍부한 붓놀림과 생생한 색채 팔레트가 특징으로, 당시 역사 장르 회화의 정수를 담아내야 합니다.

The style of Shin Yoon-bok, a famous painter of the Joseon Dynasty. A detailed and vibrant traditional Korean watercolor painting of a bustling street in Hanyang (the capital of Joseon Dynasty). In the foreground, a large group of person arrogant and proud Seonbi (scholars) dominates the scene, striding with a self-important swagger. The street is flanked by intricate Giwajip (tiled-roof houses) and various market stalls. Directly behind the Seonbi, a number of commoners and women can be seen, openly mocking the scholars, adding a layer of social commentary to the scene. The painting style should feature rich brushwork and a vivid color palette, capturing the essence of a historical genre painting from the period.
오만한 선비 10명이 떼로 다니는 이미지
조선 시대 한성의 번화한 거리를 묘사한 한국 전통 수채화 신윤복의 스타일입니다. 이 장면은 바로 10명의 자랑스럽고 오만한 선비들이 전경을 지배하고 있습니다. 활기찬 거리에는 정교한 기와집과 다양한 시장 가판대가 줄지어 있어 생동감 넘칩니다. 선비들 뒤에는 평민과 여성들이 공개적으로 이들을 조롱하며 사회적 해설을 더합니다. 이 그림은 풍부한 붓놀림과 생생한 색채 팔레트를 담아 역동적인 구성과 대조적인 자부심과 조롱의 감정을 조화롭게 표현했습니다. 빛과 그림자의 사용이 깊이를 가져오며, 기와집은 역사적 질감이 풍부한 배경을 제공합니다.

In the style of Shin Yoon-bok, a traditional Korean watercolor depicting a bustling street in Hanseong of the Joseon Dynasty. The scene features exactly ten proud and arrogant Seonbis with self-important swagger dominating the foreground. The vibrant street is lined with intricate Giwajip (tiled-roof houses) and various market stalls, bustling with life. Behind the Seonbis, a group of commoners and women openly mocks them, adding a layer of social commentary. The painting captures rich brushwork and a vivid color palette, blending dynamic composition and contrasting emotions of pride and mockery. The use of light and shadow brings depth, and the Giwajip offers a backdrop rich in historical texture.
한양 거리를 누비는 십선비
조선 시대 한양의 번화가를 그린 신윤복 화풍의 한국 전통 수채화입니다. 이 장면은 정교한 기와집과 활기찬 시장 가판대가 특징입니다. 전경을 지배하는 곳에는 자존심 강한 선비 10명이 있습니다. 그 주변에는 평민과 여성들이 선비들을 조롱하며 비판적인 사회적 상호작용의 층위를 더합니다. 그림은 생생한 색채 팔레트와 풍부한 붓질로 역사 장르 회화의 정수를 깊이와 분위기로 담아냅니다. 이 구성은 원근감과 조명을 사용하여 장면의 사회적 해설과 정서적 영향을 강화합니다.
A traditional Korean watercolor painting in the style of Shin Yoon-bok, depicting a busy street in Hanyang during the Joseon Dynasty. The scene features intricate giwajip (tiled-roof houses) and vibrant market stalls. Dominating the foreground are ten proud Seonbi (scholars) with a self-important swagger. Surrounding them, commoners and women mock the scholars, adding a layer of critical social interaction. The painting showcases a vivid color palette and rich brushwork, capturing the essence of a historical genre painting with depth and atmosphere. The composition uses perspective and lighting to enhance the social commentary and emotional impact of the scene.
PROMPT.AI.KR